Scouting schrijft Open brief aan gemeente

17 november 2006

PAPENDRECHT - Lou Hessing, voorzitter van de Stichting van Brederodegroep (scouting) heeft de gemeente(raadsleden) een open brief gestuurd om duidelijk te maken dat zij het niet eens zijn met het beleid van de gemeente m.b.t. het verkleinen van hun terrein. Niet eens zozeer het verkleinen als wel de gang van zaken en het niet nakomen van toezeggingen, zit Scouting erg hoog.

In de zomer van 2005 werd Scouting uitgenodigd om op het gemeentehuis te komen praten over de mogelijkheid de hondenvereniging een stukje van het terrein van Scouting ter beschikking te stellen. Omdat de ruimte voor spelactiviteiten wordt gebruikt en er een paar fruitbomen staan waarvan de verkoop van de vruchten bijdraagt aan de verenigingskas, stond men niet te trappelen. Er zijn toch enkele voorstellen gedaan om een oplossing te bereiken. Die werden door de ambtenaar van tafel geveegd. “Het huurcontract zou worden beeindigd om zo de door de gemeente gewenste oplossing te bewerkstelligen”. Het bestuur van Scouting is van mening dat men zo niet met elkaar omgaat nog los van het feit dat het onbehoorlijk is om op deze manier een eigen zienswijze te forceren.

Nadien zijn door opvolgende wethouders, ook van de huidige coalitie, toezeggingen voor een oplossing gedaan die later ook weer werden ontkend. Zo zou er een jaar uitstel worden ingelast om het een en ander nog eens te bekijken. Afgesproken werd ook dat, alvorens er nieuwe beslissingen zouden worden genomen, het geheel met scouting besproken zou worden. In de periode die daarop volgde bleek, dat zonder medeweten van scouting, er een aannemer op het terrein werkzaamheden aan het verrichten was. Er werd in opdracht van de gemeente geëgaliseerd. Wel bleek dat er begin september een brief naar de stichting is verzonden maar nadat, door vakantieafwezigheid, binnen een week geen antwoord was ontvangen is men de werkzaamheden gestart.

Hessing: “Het daarop volgende gesprek met de wethouder op 31 oktober bestond uit de mededeling dat er al begonnen was uitvoering te geven aan dat wat blijkbaar toch al vaststond. Alle beloften en afspraken blijken geen enkele relevantie te hebben m.a.w. afspraken, met de verantwoordelijke wethouder gemaakt, worden met voeten getreden “Resumerend kunnen we stellen dat ondanks het feit dat de Papendrechtse politiek de mond vol heeft over duidelijkheid en communicatie richting burgers, bedrijven, instellingen en verenigingen, blijkt dat men regelmatig verzaakt de eigen beleidsspeerpunt in de praktijk te brengen. Communicatie was voor het vorige college al een heel probleem maar helaas moeten wij constateren dat het er niet beter op geworden is.”

(Ingekorte en gedeeltelijk bewerkte versie)

Meer over: