Een echte Horstman langs het Aviolandapad
PAPENDRECHT - Vorig jaar heeft Papendrecht.net in samenwerking met de Stichting Beeldenpark Drechtoevers elke maand een foto van en tekst over een kunstwerk geplaatst. De afgelopen paar maanden zijn er weer nieuwe beelden bij gekomen, hier het verhaal over een echte Horstman.
Irma Horstman (1960) Zelhem.
Opleiding: Kunstacademie Kampen
Het beeld bepaalt de taal. "Dit beschouw ik als de essentie van het beeldend denken".
Typerend voor al het werk van Horstman is het zoeken naar verbinding in haar beelden tussen de organische vormen van mens en natuur en de emoties die het mens-zijn met zich mee brengt. De taal sluit zich daabij tijdens het werkproces intuïtief aan in de vorm van een titel of een gedicht.
Na het betrekken van haar atelier in de bossen van Ommen werd de natuur haar belangrijkste inspiratiebron. Haar werk veranderde van symbolisch abstract naar totaal abstract. De organische invloeden, de levenscycli van planten en dieren beïnvloedden de vormgeving en de manier waarop zij over haar beelden dacht. Het groeiproces werd belangrijker en het zo ontstane beeld kreeg betekenis en titel tijdens of na het maakproces.
Hoewel je haar beelden als abstract kunt beschouwen, doen ze vaak denken aan wezens die zich tot de wereld om hen heen of tot elkaar verhouden. Ze ontstaan vaak in paren en worden tot één werk gesmeed door een gezamenlijke titel. De menselijke emotie in de beelden herbergt ook de kwetsbaarheid. Ze buigen zich en vormen zich om hun gaten heen. Ze volgen de wet van de natuur en reiken allemaal naar de lucht en het licht. Hierbij speelt Horstman met vorm en restvorm en creëert zo vanuit een 2-dimensionaal beeld de ruimtelijkheid van de 3de dimensie.
De beelden zijn geplaatst langs het Aviolandapad. Meer informatie: www.beeldenparkdrechtoevers.nl